Home » » Ramadhan kali ini kita dikejutkan dengan beberapa kematian yang sangat menyayat hati.

Ramadhan kali ini kita dikejutkan dengan beberapa kematian yang sangat menyayat hati.

1)Kes pertama kematian di Alor Setar akibat dipukul kerana dikatakan mencabul. Mangsa meninggal selepas koma 2 hari. 

2)Kes kedua melibatkan penuntut UPNM, arwah Zulfarhan Osman yang didera oleh rakan-rakannya sendiri kerana dituduh mencuri laptop(?). Mangsa mati selepas lebih seminggu tidak mendapat rawatan akibat terbakar 80% di badan dengan keadaan third-degree burn. Kawasan terbakar meliputi hampi keseluruhan badan termasuk kemaluan. 

3)Yang terbaru ialah kes kematian Nhaveen yang pada awalnya disahkan "brain dead" oleh doctor. Beliau dipukul setelah berlaku ejek-mengejek dengan bekas rakan sekelasnya ketika di sekolah menengah di mana si pelaku memulakan dengan memanggilnya "pondan". Beliau juga dimasukkan sesuatu objek ke dalam dubur oleh si pelaku. 

What is actually happening to our society? Day by day, we all seem to lost humanity. Now, the incidents showing that, even the closest people cannot be trusted ! Kita menjadi hakim untuk perkara yang tidak pasti dan tindakan kita kerap kali melampaui batas manusiawi. Kita kecam tindakan si pembui, tapi kita lupa yg kita juga adalah pembuli. Pembuli siber ! Yes, most of us are doing cyber bullying towards the OKTs. 

Tak kurang juga yang bermati-matian membela si pesalah. Like hellooo, kalau kena kat adik beradik kau, apa kau rasa?
The best thing we can do is pray for the best, may the justice be served. Even I pun cannot move on from these incidents but throwing curses at them is not the solution. Kalau boleh tknk hukuman gantung, nak mereka diperlakukan sebagaimana mereka melakukan terhadap mangsa ! 

Biar jadi pengajaran untuk kita semua Remember, eye for an eye, brother !
Tapi siapa lah kita asyik nak mendoakan yang buruk, mendoakan yg terbaik itu dah cukup. Yang baik bermaksud, keadilan ditegakkan. Insya Allah, Allah will show the truth. Kalau terlepas di dunia, kita org Islam percaya hukuman di akhirat sana. 

Kalau kita semua tak berubah sekarang, tak hentikan cyber bully, tak instill humanity dalam diri kita, tak hiraukan empathy dan sympathy yang semakin menipis dalam diri kita dan terus menjadi org yg keras hati, remember, the preys and predators​ on the next days or maybe few years ahead, they could be our sons, our daughters, our brothers, sisters, moms and dads, or it could be ourselves !
Damailah semua.

Thanks for reading & sharing Terlajak Over

Previous
« Prev Post

0 comments:

Post a Comment