Home » » Dakwa Quran Tidak Suruh Tutup Rambut, Feminis Maryam Lee Ditempelak Ulama

Dakwa Quran Tidak Suruh Tutup Rambut, Feminis Maryam Lee Ditempelak Ulama


 Dakwa Quran Tidak Suruh Tutup Rambut, Feminis Maryam Lee Ditempelak Ulama                                                                                                                 

                                                                                                                                                                

Wanita itu yang tidak boleh berpuasa kerana uzur mengkritik sikap sesetengah umat Islam yang menegurnya kerana makan di khalayak ramai sedangkan dia tidak wajib berpuasa.

 Menurut wanita itu, Maryam Lee, seorang aktivis feminisme, orang Melayu beragama Islam sepatutnya menumpukan kepada diri mereka sendiri sebelum bertindak sebagai polis moral terhadap ibadat yang dilakukan oleh orang lain.

Terbaru, Maryam yang sudah membuka tudungnya mengkritik ibu bapa yang melatih anak memakai tudung seawal dua tahun, memberitahu yang perbuatan seperti itu ‘melukakan hatinya’.

Maryam mendakwa dipaksa memakai tudung oleh keluarganya sejak kecil dan diugut dengan kekerasan fizikal supaya mengenakan tudung, yang membuatkan hidupnya tidak bahagia.

‘Tragedi’ dalam kehidupan Maryam ini menyebabkan dia mengambil keputusan untuk menanggalkan tudung pada usia 25 tahun dan menjadi dirinya sendiri.


Bukan itu saja, Maryam telah menimbulkan perdebatan di Twitter apabila mendakwa dalam Al-Quran tidak pernah dinyatakan bahawa rambut perlu ditutup, sebaliknya dalam ayat tersebut hanya dinyatakan bahawa kain kerudung kepala perlu dilabuhkan bagi menutup dada.



Menurut Mariam, pemakaian tudung dalam masyarakat Islam Malaysia sebenarnya hanya tuntutan adat, bukan tuntutan agama Islam.
Siapakah penulis buku Jilbab yang disebut oleh Maryam Lee?



Maryam juga setakat ini mengelak dari menjawab soalan-soalan yang dikemukakan kepadanya mengenai kenyataan itu secara langsung, sebaliknya hanya menyatakan sumbernya ialah ulama kontemporari Indonesia, Prof. Quraish Shihab yang ditemuinya secara peribadi di negara itu. Dia juga berkata, sejak dua tiga hari lepas, dia mempelajari bahawa perkara terbaik yang patut dilakukannya dalam memberi pendapat tentang agama ialah dengan memberi pendapat menggunakan bahasa Arab.
Jadi, seorang pengguna Twitter telah bertanya kepada bekas Imam Besar Masjid Jeddah, Sheikh Assim bin Luqman al-Hakeem yang kini bertugas sebagai pemberi Khutbah Jumaat di masjid itu mengenai kebenaran kenyataan yang dibuat oleh Maryam sebagai seorang ulama dan juga sebagai pengguna bahasa Arab sebagai bahasa pertama.

http://kisahdunia2017.blogspot.my/2017/05/dakwa-quran-tidak-suruh-tutup-rambut.html
   

Thanks for reading & sharing Terlajak Over

Previous
« Prev Post

0 comments:

Post a Comment