Home » » "perempuan lain tak banyak kerenah pun macam awak... kejap kejap minta tolong... tak tahu jaga anak.. jagalah anak tu.. dah dia nak awak bukannya nak saya...."

"perempuan lain tak banyak kerenah pun macam awak... kejap kejap minta tolong... tak tahu jaga anak.. jagalah anak tu.. dah dia nak awak bukannya nak saya...."

Salam kak... maaf ganggu... berguguran air mata saya masa tengah msg ni... biarlah semua pandang saya dalam lrt ni. =(
Akak tahu saya jenis yang bertolak ansur kan... tapi kali ni saya tak mampu sangat kak =( Selama bulan puasa ni saya terkejar kejar seorang diri.. balik kerja.. hantar & ambil anak.... masak untuk berbuka puasa... masih menyusu walaupun kandungan dah 7 bulan. 

Semalam saya terlalu terasa dengan suami bila saya tengah berebut nak masak anak menangis, saya mintakan suami jagakan anak sebab nak masukkan ikan ja tinggal, terus suami saya tinggikan suara... dia cakap....
"perempuan lain tak banyak kerenah pun macam awak... kejap kejap minta tolong... tak tahu jaga anak.. jagalah anak tu.. dah dia nak awak bukannya nak saya...."

Tersentap saya masa tu... sambil sambil susukan anak sambil bancuh air sambil tu juga saya menangis, suami di hall main phone.
Sebak yang amat saya masa tu tapi saya cuba kuat & berzikir dalam hati. Masa makan waktu buka puasa air mata saya keluar tak henti sebab saya sedih suami saya cakap macam tu, saya rindu suami saya..... dia nampak saya nangis tapi dia tak cakap apa & tak pujuk saya pun.
Saya kemas dapur & terus pergi ke sejadah... solat maghrib & Isyak... Sebab terlalu sedih & tertekan... masa Aqib merengek minta dukung saya terpukul lengannya sampai jatuh =( Aqib nangis... kepalanya bengkak =( Ya Tuhanku.... anak aku..... =(

Saya pernah cerita dengan akak yang saya meroyan bila pantang anak pertama dulu kan.... saya takut benda sama jadi balik kali ni. Doctor cakap kalau saya tertekan sikit saya boleh bertindak luar kawalan... tanpa saya sendiri sedar. =(

Semalam nak msg akak, tapi takut akak bz. Saya tertidur terus disitu sampai terjaga pukul 5.10 minit pagi tadi... dah lewat... saya cepat cepat pergi dapur buat susu untuk suami & hidang ikan sambal dengan nasi semalam, tak sempat nak panaskan nasik sebab tak sempat..
Bila suami makan dia cakap kalau dah tahu nak kena panaskan nasi lain kali bangunlah awal... kenapa pemalas sangat!... Mak i selalu bangun siapkan lauk awal awal & takdepun kelam kabut macam awak ni.. sekali lagi suami saya buat saya terlalu sedih kak. Saya tak mampu makan... rasa nak termuntah sebab sedih... saya bancuh susu & minum dan terus siapkan baju kerja suami & anak...... 

Selalunya saya keluar awal sebab nak hantar anak dulu & baru jalan pegi stesen lrt. Luluh kaki saya pagi ni.... semua orang pandang saya... saya tahu keadaan saya memang tak terurus....
Betul sangat kak.... bila orang lain cakap apa pun.. kita ok lagi... tapi bila suami cakap something yang bagi kita down... kita kan jadi sangat lemah.. menangis & anak yang tak bersalah pun jadi mangsa tanpa kita sendiri berniat nak buat macam tu.
Rindunya dengan Aqib... kesian anak mama =(
.
.
.
Saya dh berckp dgn Jun. Jun sebelum ini melalui postpartum depression(meroyan) ketika berpantang anak pertama disebabkan langgar pantang & suami tak concern.

& sekarang Jun sedang jalani rawatan untuk pulihkan mindnya.
Ketahuilah..... Meroyan ini adalah silent killer yang tidak ada siapa sedar perubahannya yang tiba tiba. 

Even ibu berpantang yang meroyan ini juga takkan sedar apa yang dia buat.
Buat para suami... tolonglah uruskan hal rumahtangga bersama sama jika anda sayangkan isteri anda.
Kadang bila dengar satu persatu kisah wanita.... diorng hanya nak kasih sayang & sikap ambil berat dari suami. 

Buat Jun... jgn risau syg... kuatkan hati... ALLAH ada... tyme pregnant ni walaupun mudah tersentuh... tp Jun kena kuat demi anak dalam kandungan... kesian baby nanti bertambah sedih sebab mommy dia sedih.
Senyum sikit =) hugs*

Kepada mommy yang baca ni & bg kata2 semangat buat Jun.. tq so much =) Jun perlukan kita....
COPYRIGHT@Nazira Nazir buat 9bulan10hari. Tak dibenarkan copy paste!


9bulan10hari

Thanks for reading & sharing Terlajak Over

Previous
« Prev Post

0 comments:

Post a Comment